Patricia neemt je mee

Ga met me mee en neem een kijkje in mijn leven.

Tasty Thursday | Quinoa

op 10/04/2014

20140403-102832.jpg

Quinoa. Voor veel mensen een onbekend product. Je spreekt het overigens uit als Keen-wa. Quinoa wordt door sommige mensen gezien als een van de zogenoemde Superfoods. Anderen beweren dat Superfoods niet bestaan. Hoe dan ook, ik vind het lekker en het is erg voedzaam. Op de website van het voedingscentrum staat het volgende over quinoa:

Quinoa is rijk aan eiwitten, vitamine B2, vitamine E en mineralen als ijzer, koper en magnesium.
Mensen met de aandoening coeliakie zijn allergisch voor gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in bepaalde granen. Omdat quinoa geen graan is bevat het geen gluten en is dus geschikt voor coeliakiepatiënten.

Wanneer ik voor mezelf quinoa maak, heb ik aan een koffiekopje quinoa zaden genoeg. De kooktijd is een minuut of 8.

20140403-102940.jpg

Dit is de zak quinoa zoals die bij ons in de kast ligt. Deze heb ik gekocht bij de Jumbo. Bij de Plus dicht bij ons had ik al een paar keer gekeken en daar hadden ze het nooit op voorraad. En om nou echt iedere supermarkt ervoor af te rijden… Dus toen ik toevallig eens bij de gele olifant moest zijn en het daar wel zag liggen heb ik het maar meegenomen.

Quinoa kan je overal voor gebruiken. Als vervanger voor rijst of pasta, of door een salade. Koud en warm is het prima te eten. Zelf eet ik het vaak koud als een salade. En daar kan je dan van alles doorheen gooien. Precies zoals jij het lekker vindt.

20140403-103005.jpg

Quinoa nadat het gekookt is. Het kleine kopje heeft nu een behoorlijk volume gekregen. Let er trouwens wel op dat je de pan en vergiet en dergelijke goed afspoelt voor je ze in een vaatwasser zet, want anders heb je kans dat je overal quinoa zaadjes tegenkomt bij het uitruimen van de vaatwasser.

Wanneer ik een quinoa salade maak, dan maak ik hem voor mij alleen. En dat heeft, voor mij in elk geval, één groot voordeel: ik kan er alles in gooien wat Daphne niet lust. En dus gaat er bijna altijd een paprika en een blikje mais in.

20140403-103029.jpg

Naast paprika en mais gooi ik er ook vaak wat studentenhaver in. De grotere noten daarin maak ik dan altijd wat fijner. Vervolgens hussel ik dan alle ingrediënten door elkaar en
meestal laat ik het dan nog even in de koelkast staan zodat het allemaal een beetje op één temperatuur kan komen. Vooral wanneer je toch iets van gegrild vlees erin hebt ofzo.

20140403-103045.jpg

Eet smakelijk.

One response to “Tasty Thursday | Quinoa

  1. jennn schreef:

    Lekker! Jammer dat het bijna nergens meer te koop is en dat het zo duur is 😦 Ik vind het ook erg lekker om er ‘risotto’ van te maken. Omdat het zoveel water opneemt komt de bouillonsmaak er heerlijk uit.

Geef een reactie

