Patricia neemt je mee

Ga met me mee en neem een kijkje in mijn leven.

70 jaar bevrijding | Wat betekent vrijheid voor mij

op 10/01/2015
Bron: Nationaal comité 4 en 5 mei

Bron: Nationaal comité 4 en 5 mei

Dit jaar is het alweer 70 jaar geleden dat ons land werd bevrijd uit de Tweede Wereldoorlog. Omdat ik het belangrijk vind dat we niet alleen maar feest vieren op 5 mei, waarbij veel mensen niet eens weten wat ze vieren, besteed ik op mijn blog aandacht aan de verschrikkingen uit het verleden. Maar voor ik inga op het thema natuurlijk eerst even beginnen bij mezelf. Wat betekent vrijheid voor mij?

Interesse
Zelf heb ik altijd wel de interesse gehad voor de tweede Wereldoorlog en haar geschiedenis. Waardoor dit komt? Geen idee eigenlijk. Misschien omdat ik als kind heel benieuwd was waarom we die ene weg in het bos van Radio Sterrenwacht in Westerbork niet afwandelden. Misschien later vanwege de impact van het zien van al die steentjes op het voormalig kampterrein van Westerbork. Al die steentjes die stuk voor stuk voor een overledene van de oorlog stonden. Misschien door die foto van het zigeunermeisje in een treincoupé, bezig aan de laatste reis van haar leven. Of door alle verhalen over Anne Frank.

Ouders
Of misschien juist wel omdat ik voelde dat mijn ouders dit heel belangrijk vonden. Misschien is dat gevoel wel het meest belangrijke geweest om mijn interesse te wekken. Immers, veel verhalen hoorde ik er niet over. Veel werd er niet over gesproken in de familie. En toch wilde ik weten wat daar gebeurd was. Toen de Tweede Wereldoorlog een onderwerp werd op de basisschool was ik dan ook erg nieuwsgierig. Maar ook erg geraakt. Het verleden kreeg een verhaal, kreeg kleur.

Beeldvorming
Ik kreeg een beeld van wat er gebeurd was, maar echt een voorstelling kon ik me natuurlijk niet maken. Ik keek naar documentaires, las boeken en bezocht een aantal keren het herinneringscentrum van Kamp Westerbork. Vooral het dagboek van Anne Frank heb ik meerdere keren gelezen. Maar behalve een beeld te krijgen van de oorlog, besefte ik ook steeds meer wat het moest zijn om vrij te zijn. Hoe waardevol dat zou moeten zijn en hoe blij wij moeten zijn dat wij mogen gaan en staan waar we willen. Dat wij niet hoeven te vrezen om uit ons huis getrokken te worden. Dat wij mogen zijn wie we zijn en mogen leven zoals we willen.

Wat betekent vrijheid voor mij?
Vrijheid, vrij zijn, betekent voor mij dat ik kan zijn wie ik ben. Dat ik, als lesbiënne gewoon hand in hand met mijn vrouw over straat kan lopen zonder bang te hoeven zijn dat ik ’s avonds niet meer thuis kom. Ik kan geloven zoals ik wil, ik mag gewoon leven zoals ik wil. Vrijheid is een groot goed.

Ik schrijf deze blog terwijl de televisie aanstaat op NPO1. Daar doet men verslag van de gruwelheden die zich momenteel afspelen in Frankrijk. Hoe wrang ook, de beelden doen mij eens te meer beseffen hoe blij wij mogen zijn dat we in vrijheid mogen leven. En toch lijkt vrijheid ook maar betrekkelijk te zijn als je de beelden bekijkt, het nieuws volgt of de krant open slaat.

70 jaar bevrijding
Hier op mijn blog zal je met enige regelmaat een artikel terug kunnen vinden over de bevrijding en vrijheid. Waarom? Omdat ik het belangrijk vind. Ik vind het belangrijk dat herdacht wordt wat er gebeurd, maar ook dat onze vrijheid gevierd wordt. Herdenken en vieren kunnen dan samen tot iets moois leiden.

Hoe kijk jij tegen vrijheid, herdenken en vieren aan? Beantwoord alsjeblieft de 3 vragen die ik hier heb klaargezet. Het beantwoorden gebeurt overigens geheel anoniem.

4 responses to “70 jaar bevrijding | Wat betekent vrijheid voor mij

  1. janny schreef:

    mooi gezegd meisje

  2. richardkamp schreef:

    Ramsau in Duitsland is nog steeds de grootste VS basis buiten de VS.
    Hoezo bevrijd ?

  3. Jenn schreef:

    Mooi geschreven!

Geef een reactie

