Patricia neemt je mee

Ga met me mee en neem een kijkje in mijn leven.

Er op uit in Zuid-Limburg | Slot Schaesberg

op 15/10/2015

  
Vandaag heb ik weer een er op uit tip voor je in Landgraaf. Ik vertel je over een bijzonder project in Landgraaf waar ik zelf overigens ook aan meewerk. 

Slot Schaesberg

Ik heb het over Slot Schaesberg. Of nou ja slot… Ja toch wel een slot. Ook al staat er helaas niet heel veel meer van het imposante complex wat het ooit geweest is, er wordt wel hard aan gewerkt om te zorgen dat het slot weer zal herrijzen. 

Doel hierbij is dat de wederopbouw van het slot op historische en dus ambachtelijke wijze gebeurt. Er wordt uitgegaan van een bouw periode van 20 tot 30 jaar voor het slot gebouwd is.

Op de website schrijft men zelf hierover het volgende:

Dit ambitieuze project heeft als belangrijkste doelstelling om kasteel Schaesberg en de bijbehorende hoeve op ambachtelijke en wetenschappelijk verantwoorde wijze te herbouwen. Zo willen we de geschiedenis van deze gebouwen, haar bewoners en de omringende landerijen weer tot leven laten komen.

Wat wordt er gerealiseerd?

Op het terrein van het landgoed is een bezoekerscentrum gerealiseerd voor de ontvangst van belangstellenden. Hier heeft de bezoeker de mogelijkheid om te kijken in de winkel met voorwerpen gerelateerd aan de periode van het bestaan van het Slot, etsen, kaarten, maar ook streekproducten. Verder is er natuurlijk een horeca gelegenheid in gevestigd (de Heeren van Schaesberg) en komt er een filmzaal waar meer over de geschiedenis van het Slot en het landgoed verteld zal worden. Overigens wordt er nog steeds wel gewerkt aan het bezoekerscentrum, maar het is al wel open voor belangstellenden.

Historische moestuin

Op het eerste eiland achter het bezoekerscentrum wordt momenteel een historische moestuin aangelegd. Hier zullen onder andere sucerwortelkens, Gohds Genade en coraelkruyt geteelt gaan worden. De bedoeling is dat de (vergeten) groenten en dergelijke die hier verbouwd worden ook in de horeca gebruikt van worden alsmede voor de verkoop in de winkel aangeboden te worden.

Oude ambachten

Daarnaast wordt op een ander deel van het landgoed en avonturen eiland gemaakt en komen er huisjes waarin oude ambachten weer een nieuw leven krijgen. Hierover schrijft men onder andere:

Op termijn wil Slot Schaesberg zich ontwikkelen tot een regionale ambachtelijke erfgoedcampus. Voor dit doel zullen diverse ambachtelijke werkplaatsen gerealiseerd worden. Daar wordt in 2015 een start mee gemaakt; op het terrein zal een onvervalste smederij gerealiseerd worden. Om alle ambities in goede banen te leiden werkt Slot Schaesberg o.a. samen met het Nederlands Gilde van Kunstsmeden en diverse regionale bouwopleidingen.

Mijn bijdrage

Aan het begin van dit artikel gaf ik het al even aan. Ik heb zelf ook een bijdrage in dit project. Ik ga namelijk als vrijwilliger werken in het bezoekerscentrum. Daar zal ik achter de balie werkzaamheden verrichten, waaronder ook de winkel verkoop valt. 

Wil je Slot Schaesberg bezoeken? Dat kan van dinsdag tot en met zondag en de toegang is voorlopig nog gratis. Kijk voor actuele openingstijden voor de zekerheid altijd even op de website en neem even contact op.


3 responses to “Er op uit in Zuid-Limburg | Slot Schaesberg

  1. Janny Heres schreef:

    mooi

  2. Simone schreef:

    Klinkt erg interessant, dat wist ik helemaal niet. Wat fijn dat je er vrijwilligerswerk kunt doen! 🙂

Plaats een reactie