Patricia neemt je mee

Ga met me mee en neem een kijkje in mijn leven.

Verschillende soorten lopen?

op 31/12/2012

Tijdens het surfen op internet tussen de verschillende hardloop-blogs vind je nu natuurlijk veel terugblikken op 2012. Overigens ook in de andere blogs, maar dat is ook bijna wel logisch zo aan het einde van het jaar. (wat me herinnert dat ik zelf nog geen terugblik heb geschreven trouwens. Maar het jaar is nog niet voorbij 😉 )

Maar goed, op die blogs vind je nu ook veel lijstjes met de verschillende wedstrijden die gelopen zijn in een jaar en dergelijke. Daarbij viel mij op dat er eigenlijk best wel wat verschillen zijn in loopjes. Zo heb je bijvoorbeeld:

  • Trailrun
  • Halve marathon
  • Hele marathon
  • Duurloop
  • Loopscholing
  • Ultraloop

En vast nog een hele boel anderen die ik hier niet allemaal genoemd heb. En ik vroeg mij eigenlijk af wat het verschil is tussen al die lopen. Ok, het verschil tussen de halve en de hele marathon is natuurlijk makkelijk, dat is de afstand. Een hele marathon is (als ik goed opgelet heb op school) 42.195 meter en een halve dus de helft wat neer zal komen op ongeveer 21.100 meter (klein beetje afgerond)

Ik gok dat ik, met het opbouwen van de loopafstand, voorlopig nog met loopscholing bezig ben. Althans, zo vul ik het wel in als ik op looptijden mijn tijden indien.

Maar ik vroeg me dus eigenlijk af welke verschillende soorten er allemaal zijn in de loperswereld en wat nou precies de verschillen daartussen zijn. Dus ik zou zeggen: brand los met jullie reacties!

hardlopen

2 responses to “Verschillende soorten lopen?

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Verschil tussen hele en halve marathon is goed. Een duurloop is op een heel rustig tempo een bepaalde afstand of tijd overbruggen. De intensiteit kan wel iets variëren. Loopscholing is middels oefeningen je looptechniek proberen te verbeteren. Trailrun is een hardloopparcours dat zo min mogelijk over verharde paden gaat. Liefst met wat omhoog en omlaag graag ook nog wat modder of water en ook smalle paadjes waar je niet met 2 man naast elkaar kunt(single tracks) En tenslote de ultraloop is een wedstrijd over een afstand die de marathonafstand te boven gaat.
    Maak er een mooi 2013 van!!

Geef een reactie

